Feeling the love osv. Lite tankearbete om VARFÖR och HUR

Idag har jag förvånandsvärt nog varit väldigt formell istället för riktigt otrevligt (fast jag kanske innerst inne ville vara det...)
Och vad bemöts man av?

- Kommentarer om att jag har har varit elak?
- Kommentarer om att jag varit oprofessionell?
- Kommentarer om att jag pissar på allt och alla?
 
En sak är säker: jag var formell, följde praxis och stadgar och informerade alla i samma veva och följde yttrandefrihetsGRUNDLAGEN till skillnad från vissa andra.

Min fråga är då om de som ska vara ansiktet utåt ska kunna kasta skit på sina medlemmar när jag bara gör det som vem som helst kan göra?
Då ställer jag väl mig själv ytterligare frågan om det är bara för att det är JAG som gjorde noteringen, med stadgereferenser och hela faderuttan som jag blir hatad?

Jag talar självfallet om min älskade förening IDéHuS som tyvärr inte följt stadgarna (vilket jag så snällt informerat dem om nu) och som har årsmöte på tisdag.
Jag vill också säga hej till läsarna på bloggen som är från styrelsen eller IDéHuS överlag som vanligtvis brukar smita in här när jag skrivit något till föreningen (som brukar vara otrevliga men nu inte är det. Wowfaktorn!).
 
Informationen skedde i Facebookeventete de valt att dela all information i och jag gjorde precis som vilken medlem med lite information om stadgar och mötespraxis skulle gjort (återigen kanske jag inbillar mig, men som spekulation kanske?).
Hur som haver!
Jag var riktigt formell i vad jag skrivit, aldrig otrevlig och aldrig några påhopp.

Må hända att jag skadar mig själv lite då jag varit del av denna ofungerande styrelse i 8 månaders tid då jag rekommenderar mötet att inte rösta för ansvarsfriheten som styrelsen vill ha...

Deras lösning: De ville att jag skulle mejla privat till styrelsen så de kunde "åtgärda problemet och gå ut med information om det".
Rätta mig om jag har fel, kanske återigen inbillar mig (verkar vara vanligt när styrelsen kommer på tal.
Kanske smittsamt?); Det innebär att de skulle sopat problemet under mattan och gått ut med en ursäkt som mycket möjligt kunnat lyda såhär:
"Kära medlemmar, vi i styrelsen vill först och främst be om ursäkt för att ett misstag har skett. Och det är gällande delgivningen av handlingar inför mötet som stadgan säger skall släppas senast en (1) vecka innan mötet. Dessa handlingar - främst verksamhetsberättelserna (som styrelsen av någon sjuk anledning kallar årsberättelse) som släpptes för er läsning igår och idag. Vi ber om ursäkt för detta och de kvarvarande kommer att publiceras så snart som möjligt, hoppas ni har överseende med detta så ses vi på mötet på tisdag. //Styrelsen 13/14".
 
Nämde dem - i min ovan förutsedda ursäkt - någonstans om ansvarsfriheten eller vad det innebär att ha "glömt" att delge handlingar i tid?
Nope.

Nu har de såklart inte skrivit detta ovan, eller gått ut med en ursäkt.
Det har istället skett påhopp på mig (?) personligen från folk i styrelsen som jag är bekant med och väldigt mycket skit överlag. Det enda positiva med det hela är väl att jag fått en förklaring ang motionerna (av styrelsens profil) som inte innehöll varken smutskastning eller påhopp - utan bara en förklaring som jag godkände direkt utan någon diskussion.

Jag kanske blivit lite skadad av allt motionsarbete som skett i helgen på KLÖS-träffen inför SFSFUM, men mötespraxis kan jag, så jag kan inte annat än att bli lite irriterad och aningen frågvis när fel uppstått? Och jag ser heller inget fel alls med att ha skrivit min notering what so ever så jag hajar inte problemet.
Jag vet i alla fall vad jag ska yrka på under mötet och vad jag ska notera på och lite annat smått och gott. Det blir en intressant tisdagskväll i alla fall!
 
En ny styrelse, en ny organisation, en helt ny revidering av ALLT i föreningen kanske är nödvändigt för att föreningen ska komma på rätt köl igen? Eller fungera utan tjafs? Jag vet inte. Enbart spekulationer. Såklart.

Nedan kan ni se diskussionen som är på facebook. Namn och profilbilder borttagna förutom IDéHuS profilen som redan är nämnd ovan och i flera inlägg tidigare. 
För att dra igång ytterligare en debatt så kör jag med "genus-färger". Rosa/lila för tjejer och blåa nyanser för killar. Punkt.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: